Pages

Monday, 18 August 2014

Barre-workout - raportti kokeilustani

Noniin, lupasin raportoida Losissa kokeilemastani barre-tunnista, mikä on täällä todella suosittua. Ensinnäkin, koska tuo nimitys ei ainakaan minulle suonut mitään lisäinformaatiota, täytyy heti selventää, että barre-käsite tarkoittaa baletissa käytettyä seiniä pitkin menevää tankoa. Lyhyesti kiteytettynä laji keskittyy harjoittamaan reisien, lantion, vatsan ja käsien lihaksia (myös pienempiä outoja lihaksia) piiiiitkillä sarjoilla mutta käyttäen vain kehon omaa tai pientä käsipainoa. Tarkoituksena on muokata kehoa kiinteäksi ja lievästi lihaksikkaaksi, kuten balettitanssijoiden vartalot.

60-minuuttinen tunti alkoi marssityyppisellä jalkojen nostelulla, jonka jälkeen ruvettiin tekemään liikkeitä. Monissa liikkeissä käytettiin hyväksi tankoa, ja muutamat polvenojennukset ja kyykyt olivat selvästi baletista tuotuja. Niissä liikkeissä, joissa painoja käytetään ovat painot minimaaliset (ehkä 1 - 1,5 kg). Toistojen määrän takia lihaspolttoa tulee kuitenkin. Liikkeet ovat pumppaavia, ja niiden jälkeen venytetään heti kulutettua lihasta, jotta lihaksista tulisi "pidempiä". Omasta mielestäni reisi- ja pakaraliikkeet olivat vaikeita, mutta selvisin niistä suhteellisen hyvin. Käsilihaksetkin vielä menivät, mutta vatsalihakset olivat ihan tappoja. Paljon jalkojen nostamista pelkkien vatsalihasten varassa, ja sain ähkiä, että pystyin tekemään niitä edes puolihuolitellusti.

Barre-tyyppinen harjoittelu on 180-asteinen vastakohta omalle lihastreenilleni, joka perustuu isoihin painoihin pienillä toistomäärillä (mikä taas kasvataa lihasta ja lihasvoimaa, ei kestävyyttä). Tiesin, että reisissäni on myös hyvät kestävyystasot (eli lihas pystyy tuottamaan paljon toistoja), ja ne kestivätkin ihan hyvin. Vatsalihasliikkeissä, sanoisin, että kyse on enemmänkin tekniikasta ja oikeiden lihasten aktivointikyvystä. Summauksena totean, että olisi ehdottomasti hyvä tehdä barre-tyyppistä harjoittelua kerran viikossa, tuoden vaihtelua lihasärsykkeisiin. En kuitenkaan hikoillut melkein ollenkaan, eikä tunnin jälkeen ollut sellainen spaggetimainen en-pysty-edes-kävelemään-ylös-mäkeä-kotimatkalla -väsymys. Lihakset eivät myöskään oireillut mitenkään seuraavina päivinä, kuten omien treenieni jälkeen, jolloin juuri ja juuri pystyn kävelemään. Itse tarvitsen vähän enemmän kulutusta. Mutta kannattaa kokeilla, jos laji rantautuu Suomeen.

Pari lisähuomiota: tunnilla piti olla sukat ja pitkätlahkeiset trikoot. Tosin juttelin erään San Diegolaisen barre-ohjaajan kanssa, ja hän taas sanoi, että heidän salilla ei käytetä sukkia.

Pientä lisäpresistä lajista voitte lukea esim. TÄÄLTÄ.


No comments:

Post a Comment


Back to Top