Pages

Friday, 9 January 2015

Jasmiina 1.1.2


Huomenta kotisohvalta Töölöstä! 
Sain mukanani reissulta hyvän flunssan, joten olen pärskinyt ja niistellyt täällä kotosalla töitä tehden nyt pari päivää. Olen myös yrittänyt nukkua pois univelkaa, mutta jet lag on vähän pistänyt vastaan. TGIF! Mietiskelin tuossa tavoitteitani tälle vuodelle. Nyt mennään itsensäkehittäminen ja terveys kärjellä.

1. Olla kärsivällisempi.
En saisi hermostua pikkujutuista ja olla juoksemassa paikasta toiseen. Elämä ei ole niin vakavaa.
Miten: kun verenpaine alkaa nousemaan ja potuttaa esimerkiksi pitkä jono niin pitää miettiä, että mitä ne muutamat ekstraminuutit jonossa isossa kaavassa oikeastaan tekee? Nada

2. Asennoitua positiivisemmin asioihin. 
Myrkytän lähinnä omaa mieltäni joustamattomuudellani ja negatiivisuudellani. Oikeasti huonotkin asiat voi olla hyviä, jos katsoo mitä mahdollisuuksia niistä voi tulla. Miettiä enemmän sitä, mitä uutta joku asia voi tuoda mukanaan, eikä sitä mistä luovun.
Miten: kun huomaan mielen mustenevan niin mietin tietoisesti enemmän niitä hyviä puolia ja mahdollisuuksia.

3. Lukea fiksuja kirjoja, sivistää itseäni.
On varmaan kulunut liian kauan siitä, kun olen viimeksi istunut koulun penkillä, sillä tunnen, että janoan tietoa. Haluan oppia uusia asioita ja tietää enemmän. Pidän lukemisesta, mutta työarjessa se on jäänyt liian vähälle. Kirjoitan yleensä muistiin jos näen jossain mielenkiintoisia kirjoja. Nyt sitten vain lainaamaan niitä. Joo, olen siis kirjastoihminen.
Miten: lukemalla aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa (ihan niinkuin telkkarista kuitenkaan tulee mitään järkevää) ja viikonloppuisin. Enemmän tietokirjallisuutta kuin romaaneja.

4. Parantaa elämäntapoja.
Vaikka treenaan jo paljon, niin pidän tavoitteena, että teen jatkossakin 5-6 tavoitteellista ja tehokasta treeniä viikossa. Haluaisin myös juosta taas yhden maratonin, mutta katson antaako lonkkavaivani saumaa siihen. Muuten Tukholman maraton houkuttelee.
Ruokailutottumukset pitää nyt siistiä. Syksyn stressissä ja pimeydessä olen syönyt vähän mitä sattuu ja sen on huomannut vireystilassa ja vaa'alla. Eli pitää tsempata varsinkin iltasyömisen kanssa. 
Nukkumisen kanssa olen yleisesti todella tarkka ja pyrin niihin 7-8 tunnin yöuniin, koska tiedän miten tärkeä pilari se on hyvinvoinnissa. 
En hirveästi käy enää juhlimassa, mutta silloin kun käyn on olo aika kamala. Alkoholin käyttöä pitää vähentää siten, että maksimi on pari lasillista. Muu turha lipittely saa myös jäädä pois. Valitettavasti varsinkin naisissa huomaa aika nopeasti alkoholinkäytön pöhöttyneissä kasvoissa. Hyi.
Miten: mietin valintoja tehdessä miten ne vaikuttavat omiin tavoitteisiini. Tuovatko ne vain hetken iloa mutta vievät kauemmas pitkän tähtäimen tavoitteista? Silloin kannattaa valita toisin tai kieltäytyä. "Kohtuullisuus on kyky pidättäytyä siitä, mikä ei enää ole hyödyksi."

Tunnetusti muutoksia ei saa hakea liikaa kerralla, vaan lähteä pienin askelin. Mutta, joissakin noista on kuitenkin jo pohjaa omassa elämässä, eli ei puhuta mistään 180 asteen muutoksesta. Paitsi ehkä tuon 1. ja 2. kohdan osalta.. Aika egosentrisiähän nämä tavoitteet on, mutta jos nyt saisi itsensä kuntoon, niin jaksaa ehkä paremmin keskittyä muihin. Onko teillä jotain vinkkejä näiden osalta?
Ihanaa viikonloppua kaikille!







No comments:

Post a Comment


Back to Top