Pages

Sunday, 25 October 2015

Yksin matkustamisen edut



Tässä on poikien reissusta kotouduttu ja käyty jopa tuota taivaallista keliä uhmaavalla lenkillä. Oli Eiran rantaan jokunen muukin juoksija eksynyt, joten ihan yksin ei tarvinnut irvistellä.

Yksinolosta ja teissuista puheen ollen (see what I did there ;)?), olen reissannut jonkin verran yksin. Yhtäältä siviilisäädystä johtuen ja toisaalta omasta itsenäisyydentarpeesta johtuen. Olen päättänyt, että reissuseuran puute ei estä minua lähtemästä matkoille. Sitä paitsi, kun omaa minunlaisen ehkä hieman joustamattomaniiishhh luonteen, niin saattaa olla parempi reissata yksin kuin seurassa.
Yksikseni olen ollut mm Miamissa, Amsterdamissa, Mexikossa, Nykissä ja Dubaissa. Pidän sooloilusta seuraavista syistä:

1. Olen aamuvirkku ja -aktiivi ja voin ponkaista heti liikkeelle odottamatta muiden heräämistä.
2. En jaksa suunnitella hirveästi mitään etukäteen. Yleensä saavun määränpäähän lentokentälle ja rupean siitä sitten pohtimaan seuraavia steppejä. Yksin reissatessa saa mennä sillä omalla ad hoc tyylillä. Minua stressaa jos joku suunnittelee jokaisen päivän ohjelman.
3. Yksin ollessa tarkkailee enemmän ympäristöään.
4. Uudessa paikassa haluan mennä virran mukana, nauttien niistä paikallisista arkisista jutuista enkä vain juosta museosta ja turistinähtävyydestä toiseen. Haluan soluttautua siihen paikalliseen meininkiin ja kokea ympäristöäni sitä kautta.
5. The obvious: eli voin tehdä ihan mitä haluan ja milloin huvittaa,  syödä mitä huvittaa, shoppailla jos huvittaa, istua penkillä tunnin jos huvittaa jne jne miettimättä muita.
6. Voin loikoilla rannalla sen 7 tuntia ilman, että kukaan inisee, että polttaa ja pitää tehdä jotain muuta.
7. Yksin ollessa tutustuu uusiin ihmisiin ehkä vähän helpommin.
8. Olen todella kärsimätön ja heikkohermoinen, joten on oikeasti parempi muillekin, että menen yksikseni sillä tuolloin en voi purkaa pahaa oloani kenenkään muuhun. Minut hyvin tuntevat varmasti hymyilevät ja nyökkäilevät tässä vaiheessa.

San Diegos swagger - tosin siellä ihan hyvässä seurassa muutaman kuukauden


Huonot puolet minä minä-tyylissäni on:
1. Tylsät illat yksin. Baarissa en oikein jaksa hillua itsekseni.
2. Jos näkee jotain makeeta, ei voi jakaa hetkeä kenenkään kanssa.
3. Turvallisuus? En tosin tähän mennessä koskaan ole kokenut itseäni turvattomaksi.

Sanoisin, että jokaisen kannattaa kokeilla yksin reissaamista ainakin kerran elämässään. Siinä oppii itsestään aika paljon. Niin hyvässä kuin pahassa.
Yksin mäessä Norjassa ei ollut kivaa :(



No comments:

Post a Comment


Back to Top