Pages

Saturday, 9 April 2016

ITB syndrooma

Keksin muuten mikä lonkka-/reisikipuni on voinut aiheuttaa. Syynä saattaa olla ns IT (Iliotibial) Band Syndrome, joka on juoksijoille tyypillinen vaiva. Se syntyy kun lantiosta polveen reiden ulkosyrjää menevä lihas, iliotibial -jänne on kireä tai tulehtuu. Se kiristyy helposti esim nilkan ylipronaatiosta kärsivillä. Itselläni varsinkin oikea jalka kääntyy sisäänpäin, minkä huomaa käytetyistä kengistäkin (sisäreuna kääntyy alaspäin kengänpohjan yli). Kun jänne kiristyy, se hankaa reisiluuta polven ulkosyrjällä. Itselläni tuntuu pahalta tosin myös lonkassa/pakarassa, johon kipu/vihlominen säteilee.

Googlailemalla selvisi, että vaivaa voi välttää ja hoitaa tekemällä vahvistavia lihasharjoitteita ja venyttelemällä lihasta. Olenkin nyt tällä viikolla jättänyt juoksun melkein kokonaan pois ja tehnyt lihasharjoitteita useamman kerran. Lihasharjoitteet tähtäävät lähinnä reidenloitontajien ja pakaralihasten vahvistamiseen. Tärkeää on saada ne lihaksen vahvaksi jotta lonkka pysyy vakaana juostessa.

Harjoituksia on vähän erilaisia mutta itse olen tehnyt lähinnä näitä, mutta ilman kuminauhaa. Venytyksiä ja foam roller -hierontaa voi tehdä esim näin
Tuntuu siltä, että parannusta olisi tapahtunut. Toivon todella, että tämä tepsisi, sillä maratonharjoittelu on mennyt aivan puihin kivun takia. Jalat/pakarat ovat olleet niin kipeät etten vain yksintertaisesti ole pystynyt juoksemaan pitkiä lenkkejä. Jos tämä auttaisi niin voin edes pikkaisen harjoitella ennen Tukholmaa. Ennätysaikahaaveet ovat jääneet, sillä en usko että tällä vähäisellä harjoittelulla ilman mitään taianomaista ihmettä pystyn pötkimään 11,25 km/h. No way. Harmittaa kyllä ihan älyttömästi. Tuntuu kamalalta, kun haluaa treenata mutta keho ei vaan anna siimaa. 

No comments:

Post a Comment


Back to Top