Pages

Monday, 31 October 2016

Detox - miten vaikutti kehoon?

Olin muuten kunnialliset 4,5 päivää detoxilla viime viikolla. En nyt ole varma, että voiko sitä detoxiksi kutsua, mutta kiellettyjen listalla oli:

  • alkoholi
  • sokeri
  • suola(ish - kyllä sitä esim loheen meni) 
  • liha
  • maitotuotteet
  • kahvi
  • viljat
4,5 päivää taas johtui siitä, että meillä oli perinteinen suit-up dinner perjantaina kotona (kerron konseptista joskus) ja siihen en valitettavasti voinut tulla tällä dieettiasenteella. Halusin lähinnä kokeilla miten keho suhtautuu kun olen ilman kyseisiä tuotteita - en ole koskaan kokeillut esim lihattomuutta, kahvittomuutta ja maidottomuutta.

Yksi selkeä muutos oli helppo huomata: kolme päivää piinasi hedari. En ole täysin vakuuttunut siitä että syynä oli pelkkä detoxi, sillä samoihin aikoihin oli myös epäinhimillisen kylmä ja palelin käytännössä viisi päivää aamusta iltaan. Koska hartiat ja niska oli myös tuntui olevan jumissa niin kylmyys (jonka seurauksena hartia vetää korviin) on voinut olla syypää päänsärkyyn.

Ja tästä aasinsiltana tuo paleleminen. Palelin koko ajan. Voiko olla, että ruokavalion muutos vaikuttaa? Onko muilla ollut samoja kokemuksia? Söin kuitenkin ihan kiitettävän määrän, eli ei se vilu nälänhädästä johtunut.

Mistä selvä aasinsilta naisia yleensä eniten kiinnostavaan aiheeseen, eli painoon. En laihtunut mitenkään erityisesti. Esimerkiksi avokadoa sisältävät vihersmoothiet, soijapihvit ja lohi (söin kalaa pari kertaa) on aika kaloripitoisia, eli ei siinä mitenkään kovilla miinuksilla menty. Mutta tipahti ehkä noin 400 g tuon 4 päivän aikana.

Eräs asia minkä huomasin oli, että nukuin sikeämmin kuin normaalisti. Voiko olla, että kahvin litkiminen päivän aikaan vaikuttaa negatiivisesti uneen? En siis melkein koskaan juo kahvia neljän jälkeen, mutta voiko se kofeiini silti vaikuttaa? Varmasti myös alkoholi heikentää unen laatua, joten täysraittius ottanee osan kunniasta.

Yleisesti huomasin, että voin melkein hieman paremmin kun en vedä ihan noin paljon hedelmiä ja palkokasveja. Vatsaa turvotti jonkin verran. Opin myös tekemään vihersmootheja aamuisin, mikä on ehdottomasti asia jota aion jatkaa. Esim tämänlainen smoothie on sekä hyvää, että kasvattaa päivittäistä hyvien vitamiinien ja kasvisten syöntiä rutkasti:
1 annos:
- 1/2 avokadoa
- kourallinen tuoretta pinaattia ja lehtikaalia
- puristettu sitruuna
- raastettua inkivääriä
- päärynä
- pieni omena
- kurkkua 100 g

Aion vastedes yrittää vetää noita edes parina kolmena aamuna viikossa. Muuten tykkään tehdä arkisin soijamaito, banaani, mustikka, soijalesitiini, kananmunanvalkuainen -kombolla aamupalaksi smoothieta.

Pidin myös nolla sokeri -ajatuksesta. Sokeri on oikeasti niin turhaa. Ja koukuttavaa. Huomaan heti kun olen pari päivää ilman, ettei sokeripitoisia asioita tee oikeastaan yhtään mieli. Vaikein oli oikeastaan olla ilman punaviiniä (se on niin hyvää) ja Pepsi Maxia (iltapäiväkooman pelastaja). Esimerkiksi kahvi oli psykologisesti yllättävän helppo korvata vihreällä teellä. Okei, aamuisin join kyllä mustaa teetä. Eihän sitä ihan masokisti ole.

Summa summarum, voisin hyvin vetää uudelleen. Esim maitotuotteita en jäänyt kaipaamaan. Tosin kalsiumin saanti voisi olla pidemmällä tähtäimellä ongelmallista.


4 comments:

  1. Visste du att grönkål har mer kalcium än mjölk!?

    ReplyDelete
  2. WTF! Vilken sissi du är som klarar av att blanda ner både avocado, sojabiffar och lax i dina smoothies!! Nä, skämt åsido, fattar nog vad du menade, men då man läser texten så kan man lätt tolka den meningen fel....😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha, så sant :D Hade inte märkt det. Det sku nog vara en aningen mer utmanande smoothie att få i sig...

      Delete


Back to Top